Benzodiazepíny

ČO SÚ BENZODIAZEPÍNY?

Sú to lieky určené na dočasné a rýchle odstránenie úzkostných stavov. Ich priaznivé účinky možno pozorovať už do niekoľkých minút. To je ich najväčšie pozitívum. Benzodiazepíny sú najvyužívanejšie skupinou Anxiolytík, známejšími pod názvami ako Xanax, Neurol, Diazepam a ďalšie. Okrem odstránenia úzkosti pomáhajú pri tréme, poruche spánku a mnohých iných, najmä psychických problémoch. Slúžia na krátkodobé užívanie, najmä pri akútnych stavoch a hospitalizáciách. Sú dostupné len na lekársky predpis a predpisujú sa až po konzultácií s lekárom. Ich odporúčané užívanie je maximálne 4 až 6 týždňov aj s vysadení, pretože potom vzniká vysoké riziko závislosti. Pri ráznom vysadení možno rátať s abstinenčnými príznakmi. Ľahšou formou abstinenčných príznakov sú napríklad potenie, triaška, zimnica, úzkosť. Medzi ťažšie patria kŕče, delírium, zmätenosť.

I.L. – 57 rokov – Panická porucha - 1. Vedel by si popísať účinky benzodiazepínov?

„Keď som mal panický atak a ešte som nevedel čo sa to so mnou deje, tak som skončil na infúzke kde mi dali benzodiazepín. Po odchode z nemocnice som sa cítil naprosto perfektne. Pritom som vtedy ani nevedel, že mi benzodiazepín dali. V podstate som ani nevedel, že čo to ten benzodiazepín je. Momentálne užívam Neurol. Tie účinky napríklad Neurolu nie sú vždy rovnaké. Niekedy zaberú rýchlo (na lačno) ale niekedy až za hodinu. Záleží aj od intenzity úzkosti. Je deň, keď sa po Neurole cítim úplne zdravý. Naopak niekedy máš pocit, že nezaberá.“

D.D. - 26 rokov – HPO A OCD - 1. Aké pocity prežívaš, keď začnú pôsobiť?

„Máš všechno na háku, citíš se, že ti nikdo a nic nemůže ublížit, máš povznesenou náladu, celé tělo i mysl uvolněná a máš se chuť bavit ale spíš něják relaxačně...“

ANXIOLYTIKÁ X ANTIDEPRESÍVA

Ľudia si často mýlia alebo spájajú tieto dva pojmy a preto vysvetlím najväčšie rozdiely medzi nimi. Antidepresívam trvá mesiac, až dva kým začnú plniť svoju úlohu, na rozdiel od anxiolytík, u ktorých je pôsobenie okamžité. Antidepresíva slúžia na dlhodobé užívanie bez rizika vzniku závislosti. Pri vysádzaní anxiolytík môžeme už po 4 týždňoch počítať s abstinenčnými príznakmi a práve preto sa využívajú len na krátkodobé užívanie.                                                                                                                         

PREČO SA PREPISUJÚ, KEĎ NA NICH VZNIKÁ ZÁVISLOSŤ?

Pri liečbe depresie a úzkosti sa väčšinou anxiolytiká a antidepresíva nasádzajú naraz. Anxiolytiká dočasne plnia hlavnú úlohu antidepresív. Keď však začnú antidepresíva účinkovať ako majú, tak je nutné aby sa anxiolytiká začali v malých množstvách vysádzať. Prvým výstražným signálom pri závislosti je stav, kedy je pre dosiahnutie žiaduceho účinku potrebné navyšovanie.

M.K. 20 rokov – HPO a úzkostná porucha – 1. Pocítila si abstinenčné príznaky z benzodiazepínov?

„Frontin som brala každý deň, 2 mesiace. Vysádzala som ich po štvrtkách a abstinenčné príznaky som pocítila pri každom znížení a prejavovali sa hlavne nervozitou. Dosť som sa potila a prežívala som derealizáciu a to aj napriek tomu že som bola po celý čas pod dohľadom lekárov.“

ZNEUŽÍVANIE BENZODIAZEPÍNOV

Už dávno som si uvedomila, že tieto lieky sa dajú bez predpisu zohnať oveľa rýchlejšie a to vo veľkých množstvách. Cena za jednu tabletku napr. Xanaxu 1mg sa pohybuje v priemere 2 - 4€. Ak sú zneužívané za účelom zábavy, často sa kombinujú s alkoholom alebo inými návykovými látkami, pretože alkohol účinky benzodiazepínov prehlbuje. Pri takejto nevedomosti a svojvoľnom dávkovaní sa benzodiazepiny stávajú nebezpečnými. Vyššie som už spomenula, že na čiernom trhu sú ľahko dostupné aj bez receptu či bez lekára. Vtedy je riziko závislosti veľmi vysoké, pretože väčšina ľudí to vidia ako „srandu“ a nemajú dostatok informácií o tom ako tieto lieky fungujú, ako s nimi zaobchádzať a aké sú možné riziká.

ICH UŽÍVATELIA

D.D. – 26 rokov – HPO a OCD - 1. Ako sa spustila tvoja závislosť na benzodiezpínoch?

„ Když jsem si o tom něco přečetl a uvědomil si, že by s tím mohla být "sranda", tak jsem lží dostal z psychiatra další dózu s 0,5 mg tabletami a většinou si jich dal tak 5 a zapil to třeba třemi pivy a pěti panáky, vzhledem k tomu, že jsem měl v té době depersonalizaci a depku tak tohle mi pomohlo aspoň něco cítit... dělal jsem to jen občas a vždycky absťák řešil jednou tabletou a druhý den už to bylo ok, jinak byli masivní úzkosti po ránu pak se mi začali vracet psychotické prožitky... a měl jsem z toho úzkosti jak prase... tak jsem se domluvil s psychiatrem, že budu brát 0,5 mg až 1 mg denně dle potřeby... takhle jsem na tom byl rok cca a pak doktor z ničeho nic, že to vysadíme... no to bylo fakt hodně zlý...“

2. Ako prebiehalo odvykanie?

„No vysazoval jsem to fakt po čtvrtinách... i když doktoři říkají, že je to homeopatie, tak podle mě i čtvrt tablety trochu pomůže... a měl jsem masivní úzkosti a z toho stresu se mi zas spouštěla psychóza...odvykáni trvalo asi dva měsíce...a to jen díky antidepresivům asi ty dost pomohli...“

S.A. 20 rokov – 1. Ako často tieto lieky úžívaš?

„Jednu krabičku Xanaxu 1mg užívam približne asi 2 mesiace. Užívam ich keď ma prepadne depresia alebo úzkosť. Keď sa rozhodnem si ich dať, tak si ich dám naraz veľa. Nemám ich od doktora, dáva mi ich kamarát zadarmo. Nikdy som ich ďalej neposúval, nechával som si ich pre seba.“  

2. Koľko si si ich dal najviac? Ako si sa potom cítil?

„Najviac som si ich dal 9. Do 10 min som zaspal a na druhy deň som si len nepamätal. Pocitovo som bol ok.“

K.F. 28 rokov – úzkostná porucha – 1. Aké sú tvoje skúsenosti s benzodiazepínmi?     

„Jeden psychológ, zo sanatka v petržalke, kde som bol pred tým než som šiel do zálužia, mi o Benzodiazepinoch povedal veľmi pravdivo. "Toto je americky spôsob liečenia. človek sa cíti zle tak mu nasadia silné lieky, a keď na nich vznikne závislosť, tak ho dajú do sanatória". Čiže problém je že 8 z 10 lekárov ti na bolesť da liek na jej utlmenie. ale iba 1 ti povie trp. takže tak....ja si spomínam že som chcel viac. lebo to je paráda lepšie ako alkohol. a lekárku som pýtal zvýšiť dávky. a ona mi zvýšila. a v lekárni mi ich vydali. nik ma nepresviedčal nech ich neberiem.“

D.B. 29 rokov – 1.„Benzáky sú lepšie ako drogy. Sú to drogy, ktoré vám prepisuje sám lekár. Na dojazdy je najlepší diazepam. Dávkoval som si ich sám. Keď si ich dáš, všetko ta baví a si šťastný. Bol som závislý na frontine, dostal som sa na dávku 4mg denne. Prvý týždeň odvykania prebiehal v klietke, pretože tie absťáky boli ako na heroine. Mal som chuť si vytrhať vlasy.“   

2. Za koľko eur sa dá kúpiť jedna tabletka?

„Chalan na dojazdoch odo mňa kúpil tabletku za 15€.“

L. K. 34 rokov – HPO – 1. Ako sa prejavovala tvoja závislosť a následné odvykanie od benzodiazepínov? 

Začali mi ho vysazovat v Bohnicich, ale za 2 dny jsem šla domů. Musela jsem se s tím poprat sama.. V tomhle jsem sračka, ale věděla jsem, že to chci dát. Můj přítel byl kdysi dávno závislý na pervitinu a taky to dal, má neskutečnou vůli. Řekla jsem si, že když to dal on, musím to dát taky, že jsou to jen blbý prášky.. Jenže abstaky se stupnovaly od brnění celého těla, šíleného neklidu, po nesnesitelnou migrénu a křeče celého těla. Bylo to strašně těžký, musela jsem normálně fungovat, protože mám 2 děti 6 a 10 let a navíc mám zvířecí azyl, v té době jsem nonstop každé 2 hodiny krmila čerstvě narozena koťata bez mámy. Chtěla jsem jen ležet pod peřinou a nějak ty abstaky přežít, ale musela jsem fungovat. Byla jsem vztekla, precitlivela, brnelo mi celé tělo, ale fungovat jsem musela, protože děti ani zvířata nezajímal nějaký můj abstak."

2. Aké abstinenčné príznaky sprevádzali odvykanie? Ako dlho to trvalo?

„No, měsíc jsem s tím bojovala. Hlavně sama se sebou a se svou vůlí. Začalo to brnenim končetin, mravencenim v prstech na nohou i rukách. Byla jsem strašně nervózní, musela jsem klepat nohou i rukou, potom začaly bolet klouby a svaly, bylo to jako opravdu hnusná chřipka, postupně se přidaly migrény, musela jsem vždy pod horkou sprchu, ta mi trošičku ulevila, ale potom začalo bolet celé tělo, měla jsem problém vůbec vstát z postele, ty bolesti trvaly víc, než týden. Myslela jsem si, že mi pomůžou léky na bolest, ale ani ty nejsilnější jako tramal vůbec nepomohly. Musela jsem to rozdychavat, bojovat se sebou a svou hlavou, po cca deseti dnech přestaly křeče a bolestí kloubů, ale přetrvávaly vibrace těla, žaludek se mi obracel naruby, nemohla jsem do sebe dostat nic k jídlu. Asi po dvou týdnech jsem začala mít pocit, že jestli si nevezmu rivotril, něco špatného se stane, i hlava blbla, musela jsem vydržet.. Uběhl měsíc a zjistila jsem, že mám čistší hlavu, nespím tak dlouho a dokážu si ráno uvařit kafe, v klidu si k němu sednout a relaxovat. Po vysazení rivotrilu spím tak 8 hodin, předtím to bylo 12 a klidně víc. Čistá hlava za to utrpení stala. Jsem na sebe neuvěřitelně hrdá, vždycky jsem na tyhle věci byla sračka, ale tohle jsem DOKÁZALA.“


Komentáre

  1. Rad by som sa s vami podelil o moje skusenosti. Neurol mi predpisal vseobecny lekar, 0,5 mg tablety. Maval som dalej tym casto panicke zachvaty, syndrom vyhorenia a to sa prenieslo do strachu z ludi a davu. Napriklad som ani nemohol ist do prace, hoci je to moj dream job. Dal som si 0,5 mg Neurolu a bol som totalne v pohode. Pozor, nebral som ich kazdy den pravidelne, ale podla potreby. Raz vecer ma premohla tak silna depka, ze som si ičh dal asi 5, cize 2,5 mg a sibalo mi. Uplne ako na nejakom pervitine ( mam jednu! skusenost). Ale mal som aj halucinacie a zrazu prisla depka snad 1000x silnejsia. Chcel som sa zabit. Manzelka zavolala sanitku a vzali ma na pozorovanie na psych.oddelenie na Mickiewicovu. Cas po prijazde som si nepamatal, ale sestra mi hovorila, ze som bol velmi zly a neprijemny. Po 2 dnoch zacal abstak a dostal som tak silny panicky zachvat, ze som realne myslel, ze mam infarkt. Ale nakoniec nic sa nestalo. Od toho momentu respektujem Neurol ako nieco, s cim sa neda zahravat. Teraz podla potreby max 0,25 mg, max 2 x denne. Ak na mna idu "zle pocity", idem si zabehat. A toto pomohlo. Az tak, ze ten beh mi nahradil vsetky lieky, vratane Brintelixu. Velmi rad sa porozpravam o mojich skusenostiach, ak ma niekto zaujem, poslite email na anonesk@gmail.com. pekny vecer

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Psychiatrické oddelenie Trnava

Psychiatrická nemocnica Phillipa Pinela - oddelenie AG